AH verlaat Duitsland – slecht concept of een beroerde naam?

 In Geen categorie

Ahold kondigde mid 2011 aan AH winkels te openen in Duitsland. Ahold had en heeft natuurlijk een gezonde groeistrategie om in aangrenzende markten en daarbuiten uit te breiden.

Deur dicht
Het concern zag de AH To Go gemakswinkelformule als een speerpunt voor groei in Duitsland. Dit blijkt nu dan toch niet zo te zijn. Ahold heeft aangekondigd per 1 april 2018 de deuren van de winkels in Duitsland te sluiten.

Oosterburen
Erg jammer natuurlijk, want iedereen die wel eens een AH to Go is binnengestapt kan denk ik niet anders concluderen dan dat het hele uitgekiende winkels zijn: een combinatie van de juiste producten, locatie en gemak. Natuurlijk hadden wij dit ook graag onze oosterburen gegund.

Brick
Nu.nl schrijft dat de supermarktketen laat weten “dat de winkels weliswaar ”bescheiden groei” lieten zien, maar dat er niet genoeg aanknopingspunten waren om door te gaan.”.
Toch heb ik moeite echt te geloven dat de “To Go” superformule niet aanslaat in Duitsland. Ook Nielsen ziet juist dat “convenience and drug stores” sterk groeipotentieel hebben in de traditionele “brick-and-mortar” winkels.

Bekt niet
Het merk ‘Albert Heijn’ is dus straks alleen te vinden in Nederland, België en Curaçao. Dat lijkt mij persoonlijk ook voldoende. Want laten we wel zijn: Albert Heijn bekt gewoon helemaal niet lekker in het buitenland. En de afkorting “AH” al helemaal niet, “Ahhhh To Go”?.

Nahkauf
De foto boven dit artikel is van de opening van Albert Heijn in Keulen (Neumarkt). Stel je nu even voor dat de afbeelding hier beneden de opening betreft van de Duitse convenience store keten ”Nahkauf“ in Amsterdam. Gaat dat een succes worden? Ik denk het niet.

Kan niet fout gaan
Het merk Nahkauf staat in Duitsland voor een goed concept, van winkels in kleine dorpen met aandacht voor vers en lokaal geproduceerde producten. Voor Nederland zou Nahkauf natuurlijk een goed concept zijn, maar wel onder een slechte naam. Zo is het ook met Albert Heijn buiten Nederland. Je kunt gewoon niet verwachten dat je succesvol kunt zijn met een beroerde naam, zelfs niet in een opkomende, groeiende categorie waar je met de kennis en kunde van Ahold eigenlijk niet fout mag en kunt gaan.

Aussprache
Tijd voor een nieuwe poging in Duitsland lijkt mij, maar dan wel onder een andere merknaam: een naam die zonder problemen door iedereen kan worden uitgesproken.

 

Dit artikel is gepubliceerd in Adformatie

Recent Posts